Instagram to obecnie jeden z najpopularniejszych portali społecznościowych na całym świecie. Codziennie korzysta z niego ponad 500 milionów osób, a każdego miesiąca otwiera go ponad 1,3 miliarda użytkowników. Mimo ogromnego zasięgu Instagram wciąż się rozwija i oferuje świeże funkcje, aby zachęcić do siebie zupełnie nowe grupy. Jedną z takich funkcji jest właśnie Instagram Reels. W tym artykule sprawdzimy, czym dokładnie jest Instagram Reels i jak wypada na tle swojego największego konkurenta, czyli TikToka.
Co to jest Reels na Instagramie?
Reels to stosunkowo nowa funkcja platformy od Meta, która ukrywa się pod środkową ikoną w aplikacji Instagrama. Reels (nazywane też w Polsce „rolkami”) umożliwia użytkownikom nagrywanie krótkich filmów w pionowym formacie. Maksymalna długość nagrywanego materiału to 90 sekund. Do naszego filmu możemy dodać nową ścieżkę dźwiękową (np. muzykę w tle), pola tekstowe oraz całą masę przeróżnych efektów. Pod tym względem nowa opcja jest więc bardzo, ale to bardzo podobna do TikToka i to o fanów tego serwisu na pewno walczy Mark Zuckerberg ze swoim zespołem.
Po utworzeniu nowego filmu Reels możemy go opublikować na swoim profilu albo w Instagram Stories. Użytkownicy zobaczą nasze rolki w Feedzie bądź w specjalnej zakładce „Reels”. Co ciekawe Instagramowe Reels możemy także publikować oraz oglądać na stronie głównej Facebooka. Z pewnością jest to bardzo wygodne rozwiązanie, dla osób tworzących treści na obu tych platformach.
Jak zrobić nowy Reels?
Aby zrobić nowy Reels:
- Wchodzimy do aplikacji Instagrama.
- Klikamy „+” w pasku na samym dole.
- Przechodzimy do sekcji „Rolka” i (jeśli to konieczne) zezwalamy Instagramowi na dostęp do aparatu, mikrofonu oraz multimediów w naszej galerii.
- Kręcimy nowy film/nowe zdjęcia lub wybieramy materiały ze swojej galerii. Przechodzimy dalej.
- Dowolnie edytujemy naszą rolkę. Możemy tutaj dodać np. muzykę, efekty, napisy, naklejki oraz pobawić się opcją rysowania/zmiany prędkości wideo. Funkcji jest naprawdę mnóstwo, więc warto się z nimi zapoznać na własną rękę.
- Po wyedytowaniu filmu Reels przechodzimy do następnej sekcji, gdzie możemy oznaczyć osoby lub dodać hashtagi.
- Po zakończeniu pracy wciskamy „Dalej” w celu opublikowania naszej rolki.Więcej informacji na temat tworzenia Reels, znajdziecie w naszym dedykowanym artykule zatytułowanym „Jak zrobić rolkę na Instagramie”.
Reels vs TikTok — jakie są różnice?
Reels jest oczywistą odpowiedzią Instagrama na dominację TikToka w dziedzinie krótkich materiałów wideo. Meta (podobnie zresztą jak Google z Youtube shorts) zauważyła popularność chińskiej platformy i zapragnęła zagarnąć kawałek tego ogromnego ciasta.
Mimo spełniania podobnej funkcji Instagram Reels oraz Tiktok różnią się wieloma szczegółami. Najważniejsze różnice to:
- Maksymalny czas trwania wideo — Na TikToku materiał musi przestrzegać limitu czasowego wynoszącego maksymalnie 10 minut. Na Instagram Reels długość filmu jest o wiele bardziej ograniczona, bo wideo nie może mieć więcej niż 90 sekund. Średnia długość contentu na TikToku i Instagramie jest jednak bardzo podobna i wynosi ok. 30 sekund.
- Zintegrowanie usługi — Trzeba pamiętać, że Instagram Reels jest częścią większego, bardziej tradycyjnego portalu społecznościowego, podczas gdy TikTok to samoistna aplikacja. Z tego powodu markom, które mają już obserwujących na Instagramie, trochę łatwiej będzie zdobyć widownię na Reels, aniżeli na TikToku.
Pod wszystkimi innymi względami TikTok i Instagram Reels wyglądają już bardzo podobnie. Oba mają dosyć prosty edytor klipów, możliwość dodania muzyki, interesującą opcję duetów oraz „stitch” no i panel statystyczny z informacjami na temat opublikowanych filmów.
Najlepsze aplikacje do Instagram Reels
Domyślny edytor rolek na Instagramie jest intuicyjny i dobrze przemyślany. Dzięki temu bez problemu wyedytujemy w nim świetnie wyglądający, efektowny film. Na rynku mamy jednak aplikacje, które według wielu użytkowników sprawdzają się lepiej niż tradycyjny edytor Instagrama. Warto je pobrać i sprawdzić, jakie rozwiązanie pasuje najlepiej do tworzonych przez nas filmów.
Najpopularniejsze i najlepsze aplikacje do Instargram Reels to:
- Vita — Prosta aplikacja do edycji wideo z toną narzędzi, filtrów, naklejek i efektów. Posiada wiele gotowych szablonów i oferuje opcję dodania muzyki do naszych filmów (ponad 2000 utworów znajduje się w samej aplikacji). Dostępna na urządzenia z systemem Android oraz te z systemem iOS.
- KineMaster — KineMaster to rozbudowany, mobilny edytor wideo przywodzący na myśl profesjonalne rozwiązania. Od cięcia, przez kadrowanie i przyspieszanie klipów aż po dodawanie efektów rozmycia, czy aberracji chromatycznej. KineMaster ma to wszystko! Niestety spora część zaawansowanych funkcji jest zablokowana w pełni darmowej wersji. Apkę znajdziecie w sklepie Play oraz w App Store.
- Edytor VN — Aplikacja z przyjaznym wyglądem, która skrywa więcej, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Mamy tu podstawowe opcje jak dodawanie napisów, naklejek, czy muzyki, ale Edytor VN może pochwalić się też dość zaawansowanymi opcjami dotyczącymi korekcji barw oraz tworzenia animacji. Edytor VN dostępny jest na Androida oraz urządzenia z systemem iOS.
- InShot — Łatwy w obsłudze, ale przestronny edytor. Pozwala przycinać klipy i zmieniać ich prędkość, dodawać różne filtry, muzykę, napisy, czy efekty, albo obracać wideo do góry nogami. InShot pobierzemy na telefonach z Androidem oraz na iPhone’ach.
- CapCut — CapCut to edytor, który ma dosłownie wszystko. Gotowe szablony wideo? Są. Ciekawe efekty i filtry AI? Są. Możliwość cięcia video, przyspieszania klipów oraz tworzenia animacji? Również są! Wisienką na torcie jest opcja dodawania, automatycznie generowanych napisów do waszych filmów Reels. Aplikacja do pobrania ze sklepu App Store oraz Google Play.
- ViaMaker — Edytor Reels z przeróżnymi efektami w stylu retro, VHS oraz Lo-Fi. Dzięki niej nadasz swoim filmom wyglądu vintage. Dostępna tylko na urządzenia z systemem operacyjnym iOS.
- Clips — Aplikacja do edycji Reels prosto od Apple. Można w niej dodawać napisy, naklejki efekty, a nawet nasze własne avatary memoji. Wyjątkowo prosta w użyciu i responsywna. Clips przychodzi preinstalowany na wielu nowych iPhone’ach oraz iPadach. Aplikację można też pobrać ze sklepu App Store.
Jak poprawić zasięg rolek na Instagramie?
Najważniejszą rzeczą w przypadku Instagram Reels jest zaangażowanie użytkowników. Im więcej osób ogląda i reaguje na twoje rolki, tym częściej są one polecane innym, przez co możesz liczyć na lepsze zasięgi. Podstawą na osiągnięcie sukcesu na Instagram Reels jest więc tworzenie dobrego, interesującego oraz angażującego contentu. W tej kwestii Instagram niewiele odbiega od innych stron oraz aplikacji.
Oprócz czynników podwyższających zasięg istnieją też oczywiście treści, mogące obniżyć oglądalność naszych rolek. Na swoistej „czarnej liście” Instagrama znajdują się 3 elementy, które mogą znacznie obniżyć popularność wideo. Są to:
- Wideo ze znakiem wodnym od TikToka.
- Filmy poruszające kontrowersyjne polityczne tematy.
- Reelsy, które są bardzo wolne i mało dynamiczne.
Przestrzegaj wymienionych wyżej zasad, a być może, twoje Reels szybko zdobędą sporą popularność. Powodzenia!
Reels — co to? Podsumowanie
Mamy nadzieję, że nasz artykuł wyjaśnił wam dogłębnie, co to jest Instagram Reels. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o przydatnych funkcjach Instagrama, koniecznie sprawdźcie też nasze poradniki: jak oznaczyć kogoś w relacji na Instagramie oraz jak udostępnić czyjąś relację na Instagramie.
WARTO PRZECZYTAĆ: