Po wprowadzeniu krótkich filmików mających stanowić konkurencję dla TikToka, YouTube bardzo mocno je promowało. Wydaje się, że przyniosło to rezultaty, biorąc pod uwagę, że Shorts ogląda już 2 miliardy osób… jednak teraz okazuje się, że niektórzy wysoce postawieni pracownicy firmy nie są do końca zadowoleni z tego faktu i widzą w popularności nowego formatu zagrożenie dla całej platformy.
Długie filmiki tracą na popularności?
Jak donosi Financial Times, powołując się na anonimowe źródła, weterani firmy obawiają się, że Shorts będą „kanibalizowały” dłuższy content. Dlaczego to taki problem, skoro mówimy co prawda o różnych formatach, ale tej samej platformie? Hostowanie tak dużych ilości wideo i ogółem cała YouTube’owa machina wiąże się z ogromnymi kosztami.
Firma zarabia przede wszystkim na udostępnianiu powierzchni reklamowej w przechowywanych filmikach. Im dłuższy film, tym więcej reklam można w nim zmieścić. Do tego według danych YouTube „tradycyjna” forma wiąże się z wyższą klikalnością linków przenoszących do sklepów internetowych.
Co prawda YouTube chce monetyzować Shorts, ale tytułowy krótki format daje ograniczone możliwości w tym zakresie. Rzekomo na jednym z ostatnich spotkań poruszono ten temat, jako że wewnętrzne dane wskazują, iż twórcy coraz mniej chętnie tworzą dłuższe nagrania. Zarówno oni, jak i reklamodawcy zaczynają skłaniać się ku YT Shorts, nie tylko w zakresie reklam, ale też lokowań produktów.
YouTube walczy z blokowaniem reklam
Ostatni rok nie był zbyt szczęśliwy dla YouTube. W 3 z 4 ostatnich kwartałów zanotowano spadki przychodów z reklam, i chociaż 4, ostatni, wiązał się z pewną poprawą w tym zakresie, to wciąż nie są to takie wyniki, jakich firma by sobie życzyła.
Między kwietniem a czerwcem 2023 łącznie zanotowano przychód na poziomie 74,6 miliardów dolarów, o 7% więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Dochód operacyjny w Q2 2023 wyniósł 21,84 miliarda dolarów, a zysk netto 18,37 miliarda dolarów, czyli ~2,37 miliardów dolarów więcej niż rok temu.
W ostatnim czasie podjęto też kilka kontrowersyjnych decyzji, które mają na celu zwiększenie wpływów firmy. Między innymi zaczęto na poważnie walczyć z użytkownikami blokującymi reklamy, zabierając im dostęp do odtwarzania filmików. Ponadto podniesiono cenę YouTube Premium — póki co jednak nie w Polsce.
Co o tym wszystkim sądzicie? Jesteście fanami YouTube Shorts, a może wolicie dłuższe treści? Dajcie znać w komentarzach!
WARTO PRZECZYTAĆ: