Napisz do nas

TechPolska.pl

Znajdziesz nas

Nie trzeba nikogo przekonywać, że wzrok jest najważniejszym zmysłem większości ludzi, nic zatem dziwnego, że chcemy odpowiednio o niego zadbać. Niestety nie jest to łatwe w dobie wszechobecnych ekranów – komputera, telewizora, telefonu i innych. Niezależnie od tego, czy korzystamy z nich rekreacyjnie, czy w pracy, ich nadmierny wpływ może wywołać tzw. cyfrowe zmęczenie oczu. Co to takiego i jak sobie z tym problemem radzić? O tym poniżej!

Dlaczego urządzenia cyfrowe źle wpływają na wzrok?

Trudno byłoby nam zrezygnować całkowicie z dobrodziejstw technologii, zwłaszcza gdy rozwija się ona tak szybko. Niestety ekrany większości urządzeń, jeśli chodzi o dłuższe ich użytkowanie, nie są przyjazne dla ludzkiego oka. Wszystko za sprawą emitowanego przez nie promieniowania w postaci niebieskiego światła, które w skrajnych przypadkach może nawet trwale uszkodzić wzrok.

Zwykle jednak początkowo jego wpływ objawia się cyfrowym zmęczeniem oka – schorzeniem, które polega na stopniowym upośledzaniu funkcjonowania receptorów wzroku, a dodatkowo przeciążeniu tego zmysłu pod względem możliwości widzenia obuocznego. Efektem jest przewlekłe przemęczenie oczu i coraz większe problemy z widzeniem. Czy jednak można coś zrobić by ograniczyć to zjawisko?

Jak zredukować problemy z cyfrowym zmęczeniem oczu?

Ponieważ usunięcie urządzeń elektronicznych z życia w wielu przypadkach jest niewykonalne, pozostaje możliwie ograniczyć ich wpływ na nasz wzrok. Istnieje kilka sposobów, które warto uskuteczniać na przykład przy codziennej długotrwałej pracy przy komputerze:

  • Postaraj się częściej mrugać – zmniejszy to suchość oka i tym samym jego męczenie się i podrażnienia. Zwykle długie skupianie się na ekranie sprawia, że nieświadomie o wiele mniej mrugamy, co prowadzi do powyższych problemów.
  • Oddal ekran i zerkaj w dal – ekrany trzymamy czasami tuż przed naszymi nosami, zwłaszcza w przypadku telefonów. Odsuńmy je nieco, a także patrzmy regularnie w punkt oddalony od nas, najlepiej za oknem. Zmniejszy to napięcie i zmęczenie oka.
  • Rób przerwy – co najmniej kilka minut przerwy na każdą godzinę pracy przy ekranie wydatnie zmniejszy obciążenie dla oka.

Trzymając się powyższych wskazówek znacznie ograniczymy niekorzystny wpływ niebieskiego światła na nasze oczy.

Kto jest w grupie ryzyka i w jaki sposób powinien się chronić?

Niektóre grupy zawodowe ze względu na charakter pracy są niejako zmuszone do przesiadywania przed ekranem. Dziennikarze, redaktorzy, księgowi, artyści – to tylko niektóre przykłady. Co mogą zrobić? Nawet jeśli nie noszą na co dzień okularów korekcyjnych, mogą rozważyć inwestycję w takie, które będą wyposażone w tzw. antyrefleks i specjalny filtr odcinający niebieskie światło. W ten sposób można znacznie opóźnić wystąpienie problemów ze wzrokiem. Warto jednak pamiętać, że choć takie okulary mogą nie mieć mocy korygującej, to i tak należy je nabywać wyłącznie w profesjonalnych salonach okulistycznych – w innym wypadku możemy nawet pogorszyć swój wzrok źle dobranymi i nieskutecznymi okularami.

Po więcej informacji zapraszamy do wpisu: https://www.krio.org.pl/cyfrowe-zmeczenie-oczu-czyli-jak-wlasciwie-korzystac-z-technologii/, a także na stronę https://www.krio.org.pl/ w celu znalezienia najlepszego specjalisty.

Share:

administrator

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *