Biuro typu open space charakteryzuje się jedną, dużą i otwartą przestrzenią. Taki układ pozwala na lepszą komunikację pomiędzy pracownikami i szybszy przepływ informacji oraz dokumentów. Open space przyczynia się również do lepszej integracji zatrudnionych. Aby jednak tak było, biuro musi być odpowiednio zaprojektowane.
Przestronność, czyli jak duży powinien być open space?
Wszystko zależy od liczby stanowisk pracy i ilości osób zatrudnionych, które swoje zawodowe obowiązki wykonują w biurze typu open space. Uznaje się, że każdy pracownik powinien mieć pełną swobodę. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, na jednego zatrudnionego przypada 13 m3 objętości danej przestrzeni oraz minimum 2 m2 powierzchni podłogi. Odległość pomiędzy stanowiskami pracy nie powinna być mniejsza niż 1,5 m, a idealna wysokość biura open space to 3 m, co zapewnia właściwą wentylację.
Klastrowanie biurek dla lepszej komunikacji
Optymalne ustawienie biurek w przestrzeni open space ma kolosalne znaczenie dla efektywności pracy zatrudnionych. Coraz większą popularnością cieszą się tzw. klastry, czyli zespołowe ustawienie stanowisk poprzez połączenie biurek w dwa lub cztery miejsca pracy. Taka organizacja sprawia, że wspólna przestrzeń wydaje się bardziej przyjazna, a bliskość współpracowników jednego działu sprzyja wydajności wykonywanych zadań, szczególnie jeśli znaczenie ma praca zespołowa.
Rozważ zastosowanie koncepcji hot-desk
Coraz popularniejsze jest również stosowanie stanowisk pracy typu hot-desk, czyli takich, które nie są przypisane konkretnym pracownikom. W biurach open space taka organizacja sprawdza się doskonale, kiedy stosuje się elastyczny czas pracy albo kiedy pracownik w ramach wykonywanych obowiązków musi zmienić stanowisko, na przykład, aby przeprowadzić rozmowę z klientem czy osiągnąć pełne skupienie.
Redukuj hałas w biurze
Nie da się ukryć, że wspólna przestrzeń w pracy może wpływać na większe rozproszenie pracowników, a w biurach open space panuje znacznie większy poziom hałasu. Świetnym rozwiązaniem są ścianki akustyczne, które nie tylko pozwalają wzmocnić poczucie prywatności, ale są także elementem, który gwarantuje izolację akustyczną. Ścianki biurowe pomiędzy boksami wpływają również pozytywnie na estetykę całego pomieszczenia.
Zadbaj o strefę chillout w biurze oraz tzw. energy points
Ponieważ w biurach open space najczęściej panuje hałas i chaos, dla zwiększenia wydajności pracy, zatrudnieni powinni mieć do dyspozycji strefę relaksu, w której mogą się wyciszyć, odpocząć i „naładować baterie”. Nieopodal stanowisk pracy doskonale sprawdza się tzw. energy points w ramach krótkiej przerwy, zaś chillout roomy są idealne, aby pracownik mógł zrealizować dłuższą pauzę od zawodowych obowiązków.
Zaplanuj zieleń w biurze!
Roślinność w biurze podnosi walory estetyczne miejsca pracy i wpływa na pozytywny klimat. Kwiaty mogą stanowić główny dekor, ale warto uwzględnić, że spełniają również funkcję praktyczną. Dotleniają i nawilżają powietrze, co ma znaczenie dla samopoczucia i wydajności pracy zatrudnionych.
Wyznacz odpowiednie ciągi komunikacyjne
Przemieszczanie się w biurze typu open space powinno być swobodne, a pracownicy nie powinny sobie przeszkadzać. Warto zorganizować szerokie ciągi komunikacyjne w miejscach nieco oddalony od stanowisk pracy.
WARTO PRZECZYTAĆ: