Zajęło to około 5 lat, ale Spotify w końcu się doczekało. Unia Europejska zdecydowała się uznać działania Apple względem streamingowego giganta za niezgodne z przepisami antymonopolowymi i ukarać firmę gigantyczną karą.
Spotify złożyło skargę na Apple już w 2019 roku
Całość rozchodzi się o warunki, jakie Apple stawia firmom chcącym umieścić swoje aplikacje w App Store. Już w marcu 2019 roku Spotify złożyło skargę do UE na:
- tzw. podatek Apple, czyli prowizję 30% od zakupów w aplikacjach z App Store
- zakaz informowania użytkowników o możliwości kupienia usługi taniej w inny sposób, np. przez stronę internetową firmy.
Komisja zaczęła śledztwo w 2020 roku, zaś w 2023 roku wstępnie poinformowała, że postrzega zakaz przekierowywania do miejsc, w których można dokonać transakcji bez prowizji, reprezentuje sobą „nieuczciwe warunki handlowe”. Teraz opublikowano ostateczną decyzję, wraz z informacją o karze wynoszącej 1,84 miliarda euro:
Komisja Europejska nałożyła na Apple karę w wysokości ponad 1,8 miliarda euro za nadużywanie swojej dominującej pozycji na rynku dystrybucji aplikacji do strumieniowego przesyłania muzyki wśród użytkowników iPhone’a i iPada („użytkownicy iOS”) za pośrednictwem App Store.
W szczególności Komisja stwierdziła, że Apple nałożyło ograniczenia na twórców aplikacji, uniemożliwiając im informowanie użytkowników systemu iOS o alternatywnych i tańszych usługach subskrypcji muzyki dostępnych poza aplikacją („przepisy przeciwdziałające sterowaniu”). Jest to nielegalne w świetle unijnych przepisów antymonopolowych — Komisja Europejska
W tzw. międzyczasie Apple nieco poluzowało zasady… ale tylko nieco
W 2021 roku Apple pozwoliło deweloperom informować użytkowników aplikacji o sposobach na uzyskanie tańszej subskrypcji… ale tylko mailem. Zaś w 2022 umożliwiło dodawanie do aplikacji linków do stron internetowych firm, ale w mocno ograniczonym zakresie i po uzyskaniu specjalnej aprobaty.
To nie koniec całej sagi. Na kanwie bitwy Apple z Epic Games, amerykańskie sądy postanowiły, że nie ma zmiłuj, deweloperzy muszą mieć możliwość linkowania do zewnętrznych portali z płatnościami. Zmieniono więc zasady App Store, tak, aby… było to możliwe, ale i tak Apple należy się w takiej sytuacji 27% prowizji od zakupów dokonanych poza aplikacją (o 3% mniej niż standardowe 30% przy zakupach w aplikacji).
Tymczasem wracając na nasze rodzime podwórko, już od 7 marca Apple będzie musiało działać zgodnie z Aktem o rynkach cyfrowych (Digital Markets Act), unijnym rozporządzeniem, które m.in. wymusza umożliwienie użytkowników iOS-a z EU korzystania z innych sklepów z aplikacjami poza App Store.
W zakresie płatności, Apple proponuje deweloperom możliwość linkowania do swoich systemów płatności w zamian za 17% prowizji (10%, jeśli deweloper kwalifikuje się do programu dla małych biznesów). Alternatywą jest korzystanie z systemu do płatności Apple, co wiąże się z prowizją wyższą o 3%.
1 marca 2024 Spotify opublikowało list krytykujący propozycję twórców iOS-a. Podpisało się pod nim 33 innych firm. Co na to wszystko Unia Europejska? Poczekamy, zobaczymy.
WARTO PRZECZYTAĆ: