Środki identyfikacji elektronicznej pozwalają na ustalenie tożsamości osób fizycznych za pośrednictwem przestrzeni online. Szereg informacji na temat możliwości stosowania elektronicznych środków identyfikacji zostało zawartych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 910/2014. Regulacja z dnia 23 lipca 2014 roku przedstawia zależności dotyczących realizacji usług zaufania z uwzględnieniem transakcji wykonywanych drogą elektroniczną. Znaczącym krokiem w stronę nowoczesnych rozwiązań było wprowadzenie przez Ministerstwo Cyfryzacji e-dowodu osobistego. Co warto wiedzieć o tym dokumencie? Co to jest e-dowód, do czego służy i gdzie złożyć wniosek o jego założenie?
E-dowód – co to?
E-dowód osobisty to dokument cechujący się tą samą ważnością prawną, co tradycyjny dowód osobisty. Jest on jednak zachowany zarówno w wersji fizycznej, jak i cyfrowej. Określany jest jako dowód osobisty z warstwą elektroniczną. W przypadku e-dowodu plastikowa karta, z której wykonuje się tradycyjne dowody, zostaje uzupełniona o numer CAN. Jest to sześciocyfrowy ciąg cyfr, które znajdują się na awersie. Aby skorzystać z elektronicznych udogodnień e-dowodu osobistego, konieczne jest wpisanie numeru CAN w odpowiednie pole w celu uwierzytelnienia. Numer CAN stanowi też ochronę przed ewentualnym użyciem danych przez niepowołane do tego osoby.
Co to jest e-dowód i do czego służy?
E-dowód posiada także specjalisty, niewidoczny chip, w którym znajdują się dane posiadacza dokumentu. Są to zarówno dane identyfikacyjne, jak i zdjęcie biometryczne. Umieszczony wewnątrz plastikowej karty chip jest bezstykowy. Odczytanie danych z chipu wymaga skorzystania ze specjalnego czytnika do e-dowodu. Warto zaznaczyć, że od 7 listopada 2021 r. tradycyjne dowody osobiste wydawane są wraz z odciskami palców oraz podpisem posiadacza. W warstwie elektronicznej dowodu również znajdują się odciski palców, a także podpis osobisty.
Jak działa e-dowód osobisty?
E-dowód osobisty może okazać się przydatny w wielu sytuacjach, poczynając od podróżowania poza granicę kraju, przez załatwianie spraw urzędowych online, aż po sygnowanie istotnych wniosków i dokumentów. Posiadacze i posiadaczki dowodu osobistego z warstwą elektroniczną mogą korzystać z automatycznych bramek na lotniskach, składać wnioski za pośrednictwem platform online, czy bezpiecznie logować się do internetowych stron instytucji administracyjnych. Jest to duże udogodnienie np. dla osób mieszkających poza granicami kraju. W przypadku konieczności załatwienia spraw urzędowych, nie jest wymagana fizyczna obecność użytkownika w siedzibie instytucji. Podpisywanie umów bez konieczności drukowania, skanowania i planowania stacjonarnych wizyt to duże udogodnienie, które pozwala na szybką realizację istotnych spraw urzędowych.
Jak założyć e-dowód?
Dowód osobisty z warstwą elektroniczną wydawany jest bezpłatnie przez dowolny Urząd Gminy. Oznacza to, że nie ma konieczności wnioskowania o dowód wyłącznie w instytucji przynależnej użytkownikowi pod kątem miejsca zameldowania. Aby złożyć wniosek o e-dowód osobisty, wystarczy zaznaczyć w dokumencie, że decydujemy się na podpis elektroniczny dowodem osobistym. Należy pamiętać, że na ten moment posiadanie e-dowodu nie jest obowiązkowe. W przypadku braku posiadania e-dowodu nie trzeba wymieniać swojego dotychczasowego dokumentu – o ile jest on oczywiście ważny. Poszerzenie tradycyjnej formy dowodu o warstwę elektroniczną jest obecnie dobrowolne. Ewentualne zmiany w tym obszarze można śledzić na stronie https://isportal.pl.
Zgubiony e-dowód osobisty – co zrobić?
Ministerstwo Cyfryzacji zapewnia użytkownikom, że e-dowód to bezpieczny środek identyfikacji tożsamości. Dzięki wbudowanemu chipowi, a także numerowi CAN, jest on odpowiednio zabezpieczony przed próbami nieautoryzowanego wykorzystywania danych. W przypadku zgubienia e-dowodu elektronicznego, należy niezwłocznie zablokować dokument. Ciekawostką jest to, że w przypadku chęci zabezpieczenia danych mamy możliwość blokady całego dokumentu lub wyłącznie warstwy elektronicznej. W celu zablokowania danych należy udać się na posterunek policji, do urzędu lub wykorzystać do tego Profil Zaufany.
WARTO PRZECZYTAĆ: