Ratchet & Clank: Rift Apart był promowany jako gra stworzona z myślą o nowej generacji konsol, która głośno i wyraźnie demonstruje możliwości PlayStation 5. Po dwóch latach od premiery na konsoli Sony produkcja trafiła na PC-ty – i okazało się, że wbrew temu, co sugerowałyby wcześniejsze wypowiedzi twórców, obejdzie się bez dysku SSD. Wszystko dzięki wykorzystaniu ciekawej nowinki technologicznej.
Twórcy przypadkiem „wygadali się” w wymaganiach
W czerwcu 2020 roku, czyli na rok przed premierą Ratchet & Clank: Rift Apart, dyrektor kreatywny Incominiac (studia odpowiedzialnego za tę produkcję) podzielił się garścią informacji na temat warstwy technicznej gry. Stwierdził wtedy, że tytuł „nie byłby możliwy bez dysku SSD w PlayStation 5”.
Chodzi tutaj przede wszystkim o kwestię błyskawicznego doczytywania danych. Rift Apart jest niezwykle dynamicznym tytułem, a dzięki szybkiemu dyskowi poziomy ładują się niezwykle szybko. Jak tłumaczył Marcus Smith, „to niewiarygodny game changer, ponieważ możemy teraz stworzyć rozgrywkę, w której jesteś w jednym świecie, a za chwilę jesteś już w innym”.
W związku z tym można byłoby się spodziewać, że w przypadku wersji PC-towej, która zadebiutuje 26 lipca 2023, oficjalne wymagania będą wymieniały tylko i wyłącznie dyski SSD. Nic bardziej mylnego. W poście zamieszczonym przez twórców na Steamie (obecnie już usuniętym, więc być może wstawionym za szybko), przedstawiono wymagania sprzętowe, zgodnie z którymi dysk HHD będzie wystarczający dla wymagań minimalnych, pozwalających grać w rozdzielczości 720p w 30 FPS.
Rift Apart działa z dyskiem HHD dzięki DirectStorage 1.2
Co sprawiło, że dyski HDD poradzą sobie z dynamicznym światem Rift Apart, chociaż tylko na wymganiach minimalnych? Jak poinformował główny programista w studiu Nixxes (odpowiedzialnego za PC-towy port nowego Ratcheta i Clanka) Alex Bartholomeus, Microsoft DirectStorage. Jego najnowsza wersja 1.2 dodała możliwość buforowania danych z wolnych dysków twardych przed przekazaniem ich do GPU, co pozwala na szybką dekompresję zasobów gry, a co za tym idzie, płynną rozgrywkę.
DirectStorage opracowano w celu pełnego wykorzystania szybkości wydajnych dysków SSD PCIe NVMe, ale technologia ta jest również kompatybilna z dyskami SSD SATA, a nawet z tradycyjnymi dyskami twardymi.
Oznacza to, że Ratchet & Clank: Rift Apart na PC może wykorzystywać tę samą technologię do ładowania danych, niezależnie od urządzenia pamięci masowej w twoim systemie — Alex Bartholomeus, programista w Nixxes
Co o tym wszystkim sądzicie? Dajcie znać w komentarzach!
WARTO PRZECZYTAĆ: