Indie rozpoczynają walkę z oszustwami związanymi z pomocą techniczną. Chodzi o przypadki, w których operatorzy call center mieliby wykorzystywać wyskakujące okienka, które fałszywie sprawiały wrażenie alertów bezpieczeństwa, wysyłanych przez Amazon i Microsoft.
Oszuści przejmowali kontrolę nad komputerami
Plan oszustów był dość prosty – nakłaniali ludzi do nawiązania kontaktu pod bezpłatnym numerem z jednym z ich centrów telefonicznych. Zarzuca im się także zdalne przejmowanie kontroli nad komputerami użytkowników i przekonywanie, że ich sprzęty wymagają usunięcia nieistniejących problemów.
W skrócie: zmuszali ich do płacenia setek dolarów za zbędne usługi. Mieli działać w ten sposób w pięciu regionach Indii przez co najmniej pięć lat. Na blogu Amazona, który ramię w ramię z Microsoftem współpracował z indyjskimi władzami, możemy przeczytać:
Nielegalne centra obsługi telefonicznej miały wpływ na ponad 2000 klientów Amazon i Microsoft, głównie w Stanach Zjednoczonych, ale także w Australii, Kanadzie, Niemczech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.
Doszło już do przeszukania
W czwartek 19 października 2023 roku Central Bureau of Investigation (CBI), federalna agencja śledzcza w Indiach poinformowała, że przeprowadziła intensywne przeszukania w 76 lokalizacjach w wielu stanach.
W następstwie operacji Chakra-II skonfiskowano 32 telefony komórkowe, 48 laptopów/dysków twardych, obrazy dwóch serwerów, 33 karty SIM i pendrive’y, a liczne konta bankowe zostały zamrożone. CBI przejęła również 15 kont e-mail, co ujawniło skomplikowaną sieć oszustw oskarżonych.
To pierwszy przypadek, kiedy Microsoft i Amazon postanowiły połączyć siły, by zwalczyć oszustwa związane z pomocą techniczną. Warto dodać, że firma Microsoft ma stronę internetową, na której znajdują się szczegółowe informacje dotyczące tych oszustw. Możesz dowiedzieć się na niej, jak je zidentyfikować i jak postępować, gdy podejrzewasz, że padłeś ofiarą.
WARTO PRZECZYTAĆ: