Dynamiczny rozwój opon całorocznych sprawia, że coraz więcej kierowców sięga po ten właśnie rodzaj ogumienia. Technologie stosowane w nowoczesnych modelach wielosezonowych sprawiają, że ich bieżnik może zachować przyczepność zarówno na drodze pokrytej śniegiem, jak i na rozgrzanym asfalcie. Mieszanka gumowa opon całorocznych jest natomiast dostosowana do jazdy zarówno w wysokich, jak i niskich temperaturach. Czy zatem opony całoroczne są w stanie zastąpić modele na zimę i lato?
Opony całoroczne a sezonowe – podstawowe różnice
Mogłoby się wydawać, że skoro opony całoroczne stają się tak wszechstronne, to nie ma sensu kontynuować produkcji modeli sezonowych. Nic bardziej mylnego. Z uwagi na kompromisy wymagane do osiągnięcia parametrów umożliwiających jazdę zimą i latem, ogumienie wielosezonowe nie zapewni tak wysokich możliwości sezonowych. Dlatego, jeżeli poruszamy się na gorzej utrzymanych drogach bądź dużo podróżujemy z wysoką prędkością na trasach, zdecydowanie lepiej pozostać przy ogumieniu letnim i zimowym.
Jednak jeżeli użytkujemy nasz samochód przede wszystkim w mieście i jego okolicach oraz preferujemy spokojny styl jazdy, nic nie stoi na przeszkodzie, aby wybrać np. opony wielosezonowe 16 cali, które znajdują zastosowanie w znacznej większości modeli samochodów. Z czego zatem wynika wszechstronność opon całorocznych?
Bieżniki całoroczne łączą cechy opon letnich i zimowych
Patrząc na bieżniki letnie i zimowe od razu widać różnice pomiędzy nimi. Modele na lato wykorzystują najczęściej wzór asymetryczny, którego lewa i prawa strona mają odmienną konstrukcję. To rozwiązanie pozwala zachować wysoką stabilność podczas dynamicznej jazdy. Modele zimowe mają zdecydowanie częściej bieżnik kierunkowy, który oferuje szczególnie wysoką skuteczność w odprowadzaniu błota pośniegowego, ale może nie sprawdzać się tak dobrze podczas szybkiej jazdy.
Istotna jest również powierzchnia bloków bieżnika. Opony letnie wykorzystują masywne i gładkie bloki z minimalną liczbą nacięć. Takie rozwiązanie przekłada się na wysoką przyczepność na odkrytym asfalcie. Gładkie klocki bieżnika nie są w stanie jednak utrzymać przyczepności w warunkach zimowych – ślizgają się na warstwie śniegu i lodu pokrywającej jezdnię. Dlatego klocki opon zimowych są pokryte lamelami – prostymi i zygzakowatymi nacięciami, które rozchylają się podczas jazdy i tworzą dodatkowe krawędzie zazębiające się z warstwą śniegu i lodu.
Aby opony całoroczne sprawdzały się zimą i latem, muszą odpowiednio równoważyć ilość lameli i gładkich powierzchni. Dlatego centralna strefa ich bieżników wykorzystuje często dużą liczbę lameli, a klocki w tej części wzoru są mniejsze, co przekłada się na więcej krawędzi chwytnych zapewniających przyczepność na śniegu. Boczne strefy bieżników całorocznych mają zazwyczaj mniej nacięć i bardziej masywne klocki, które odpowiadają za stabilną jazdę w zakrętach i zachowanie przyczepności latem. Rozwiązaniem stosowanym w oponach całorocznych z bieżnikiem w klasyczną „jodełkę” jest również pojedyncze nacięcie wzdłuż bloku, które w bocznych strefach jest linią prostą, a w środku przyjmuje formę „zygzaka”.
Mieszanka gumowa na upał i mróz
Mieszanka opon letnich jest stosunkowo twarda, dzięki czemu zachowuje optymalną sztywność w wysokich temperaturach, ale w niskich staje się zbyt twarda. Zimowa mieszanka gumowa jest miękka – zachowuje elastyczność w niskich temperaturach, ale w wysokich zużywa się bardzo szybko i może obniżać stabilność jazdy. Według ekspertów opony należy wymieniać z letnich na zimowe i zimowych na letnie, gdy temperatura spada do lub przekracza +7°C. Opony całoroczne są natomiast przystosowane do użytku w temperaturze od około -10°C do około +30°C.
Taka rozpiętość temperatury, w której modele całoroczne zachowują parametry, jest osiągana dzięki odpowiednim dodatkom w mieszance gumowej: krzemionce, żywicy, czy wielofunkcyjnym polimerom. Nie bez znaczenia jest również technologia mieszania składników mieszanki gumowej – na zachowanie parametrów wpływa również struktura mieszanki.
Dzięki tym rozwiązaniom ogumienie całoroczne utrzymuje swoje właściwości przez cały rok, chociaż oczywiście należy liczyć się z ograniczonymi właściwościami modeli wielosezonowych w skrajnie niskich i wysokich temperaturach. Dlatego ten rodzaj ogumienia jest polecany osobom, które mogą pozwolić sobie na zrezygnowanie z samochodu, w przypadku wystąpienia drastycznie trudnych warunków na drogach. W przeciwnym wypadku zdecydowanie lepiej pozostać przy dwóch kompletach opon – jednym na lato, a drugim na zimę.
WARTO PRZECZYTAĆ: