Dynamiczny rozwój opon całorocznych sprawia, że coraz więcej kierowców sięga po ten właśnie rodzaj ogumienia. Technologie stosowane w nowoczesnych modelach wielosezonowych sprawiają, że ich bieżnik może zachować przyczepność zarówno na drodze pokrytej śniegiem, jak i na rozgrzanym asfalcie. Mieszanka gumowa opon całorocznych jest natomiast dostosowana do jazdy zarówno w wysokich, jak i niskich temperaturach. Czy zatem opony całoroczne są w stanie zastąpić modele na zimę i lato?

Opony całoroczne a sezonowe – podstawowe różnice

Mogłoby się wydawać, że skoro opony całoroczne stają się tak wszechstronne, to nie ma sensu kontynuować produkcji modeli sezonowych. Nic bardziej mylnego. Z uwagi na kompromisy wymagane do osiągnięcia parametrów umożliwiających jazdę zimą i latem, ogumienie wielosezonowe nie zapewni tak wysokich możliwości sezonowych. Dlatego, jeżeli poruszamy się na gorzej utrzymanych drogach bądź dużo podróżujemy z wysoką prędkością na trasach, zdecydowanie lepiej pozostać przy ogumieniu letnim i zimowym.

Jednak jeżeli użytkujemy nasz samochód przede wszystkim w mieście i jego okolicach oraz preferujemy spokojny styl jazdy, nic nie stoi na przeszkodzie, aby wybrać np. opony wielosezonowe 16 cali, które znajdują zastosowanie w znacznej większości modeli samochodów. Z czego zatem wynika wszechstronność opon całorocznych?

Bieżniki całoroczne łączą cechy opon letnich i zimowych

Patrząc na bieżniki letnie i zimowe od razu widać różnice pomiędzy nimi. Modele na lato wykorzystują najczęściej wzór asymetryczny, którego lewa i prawa strona mają odmienną konstrukcję. To rozwiązanie pozwala zachować wysoką stabilność podczas dynamicznej jazdy. Modele zimowe mają zdecydowanie częściej bieżnik kierunkowy, który oferuje szczególnie wysoką skuteczność w odprowadzaniu błota pośniegowego, ale może nie sprawdzać się tak dobrze podczas szybkiej jazdy.

Istotna jest również powierzchnia bloków bieżnika. Opony letnie wykorzystują masywne i gładkie bloki z minimalną liczbą nacięć. Takie rozwiązanie przekłada się na wysoką przyczepność na odkrytym asfalcie. Gładkie klocki bieżnika nie są w stanie jednak utrzymać przyczepności w warunkach zimowych – ślizgają się na warstwie śniegu i lodu pokrywającej jezdnię. Dlatego klocki opon zimowych są pokryte lamelami – prostymi i zygzakowatymi nacięciami, które rozchylają się podczas jazdy i tworzą dodatkowe krawędzie zazębiające się z warstwą śniegu i lodu.

Aby opony całoroczne sprawdzały się zimą i latem, muszą odpowiednio równoważyć ilość lameli i gładkich powierzchni. Dlatego centralna strefa ich bieżników wykorzystuje często dużą liczbę lameli, a klocki w tej części wzoru są mniejsze, co przekłada się na więcej krawędzi chwytnych zapewniających przyczepność na śniegu. Boczne strefy bieżników całorocznych mają zazwyczaj mniej nacięć i bardziej masywne klocki, które odpowiadają za stabilną jazdę w zakrętach i zachowanie przyczepności latem. Rozwiązaniem stosowanym w oponach całorocznych z bieżnikiem w klasyczną „jodełkę” jest również pojedyncze nacięcie wzdłuż bloku, które w bocznych strefach jest linią prostą, a w środku przyjmuje formę „zygzaka”.

Mieszanka gumowa na upał i mróz

Mieszanka opon letnich jest stosunkowo twarda, dzięki czemu zachowuje optymalną sztywność w wysokich temperaturach, ale w niskich staje się zbyt twarda. Zimowa mieszanka gumowa jest miękka – zachowuje elastyczność w niskich temperaturach, ale w wysokich zużywa się bardzo szybko i może obniżać stabilność jazdy. Według ekspertów opony należy wymieniać z letnich na zimowe i zimowych na letnie, gdy temperatura spada do lub przekracza +7°C. Opony całoroczne są natomiast przystosowane do użytku w temperaturze od około -10°C do około +30°C.

Taka rozpiętość temperatury, w której modele całoroczne zachowują parametry, jest osiągana dzięki odpowiednim dodatkom w mieszance gumowej: krzemionce, żywicy, czy wielofunkcyjnym polimerom. Nie bez znaczenia jest również technologia mieszania składników mieszanki gumowej – na zachowanie parametrów wpływa również struktura mieszanki.

Dzięki tym rozwiązaniom ogumienie całoroczne utrzymuje swoje właściwości przez cały rok, chociaż oczywiście należy liczyć się z ograniczonymi właściwościami modeli wielosezonowych w skrajnie niskich i wysokich temperaturach. Dlatego ten rodzaj ogumienia jest polecany osobom, które mogą pozwolić sobie na zrezygnowanie z samochodu, w przypadku wystąpienia drastycznie trudnych warunków na drogach. W przeciwnym wypadku zdecydowanie lepiej pozostać przy dwóch kompletach opon – jednym na lato, a drugim na zimę.


Administrator

Nasza redakcja składa się z zapalonych pasjonatów gamingu i technologii. Każdy ma swoją niszę, dzięki czemu razem możemy zaproponować Wam szeroki przekrój eksperckich materiałów. Dzielimy się najświeższymi wiadomościami, recenzjami i poradami, aby nasi czytelnicy byli na bieżąco z tym, co najważniejsze w świecie techu i gier.

Udostępnij

WARTO PRZECZYTAĆ:

Wcześni inwestorzy BTC spieszą się, żeby kupić Bitcoin Dogs
Bitcoin Dogs podbija świat, a wcześni inwestorzy BTC prześcigają się, aby dołączyć do tego projektu, póki nie jest jeszcze za późno. Większość tych starszych portfeli
Jakie są opcje pamięci w iPhone 16?
Obecnie wybór odpowiedniego smartfona to nie tylko kwestia designu czy funkcji, ale także pamięci, która może znacząco wpłynąć na komfort codziennego użytkowania. iPhone 16, najnowszy
Gornik astronauta na ERC 2024 Skąd astronauta w Krakowie? Zbliża się ERC 2024!
W ostatni weekend miasto królów obiegła zaskakująca informacja: przed głównym wejściem do Akademii Górniczo-Hutniczej pojawił się… sporych rozmiarów astronauta. W rzeczywistości jedna z postaci tworzących

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *