Robisz mobile e-commerce? Bez względu na to, czy masz już aplikację mobilną, czy dopiero myślisz o jej stworzeniu, sprawdź 8 rzeczy, które pomogą Twojemu sklepowi zarabiać więcej.

Największe wyzwanie w e-commerce? Podobne jak w każdym biznesie: przyciągnięcie nowych klientów i zatrzymanie ich jak najdłużej. Zastanawiając się jak to zrobić w tej dziedzinie, myślami sięgasz do swojego ostatniego zakupu online i szczegółowo analizujesz proces zakupowy. Być może zastanawiasz się, które kroki były uciążliwe, których kliknięć można było uniknąć, a które funkcjonalności wydawały się zupełnie bezużyteczne. Logicznym wydaje się, że przy planowaniu strategii ulepszania własnej aplikacji e-commerce należy ufać własnej intuicji. A co, jeśli się mylisz?

W tym artykule zgłębimy temat funkcjonalności aplikacji mobilnych e-commerce, które są atrakcyjne dla użytkowników.

Spójrzmy na następujący przykład: Zakupów dokonujesz najczęściej na szerokim ekranie laptopa, bo tak Ci wygodnie. Na pasku przeglądarki masz otwartych kilkanaście zakładek z różnymi produktami, które przeglądasz popijając poranną kawę. Ten sposób zakupów online Cię relaksuje. Nie przeszkadzają Ci te trzy dodatkowe kliknięcia, aby sfinalizować zakup. To w końcu tylko trzy kliknięcia, a nie wyprawa do sklepu stacjonarnego. Logiczne.

Jednakże grupa docelowa Twojego sklepu może myśleć zupełnie inaczej. Może ona składać się z osób, które nie mają cierpliwości do tego, by czekać na idealny czas, aby dokonać zakupu. Zamiast tego, wyciągają swój smartfon, otwierają aplikację mobilną Twojego sklepu i za pomocą kilku kliknięć znajdują pożądaną rzecz, zamawiają ją, opłacają i zapominają o całej sprawie. Zakupów online dokonują przede wszystkim w telefonie, jak zresztą większość użytkowników e-commerce (75%). Bez porannego rytuały kawy. Może nawet nie znoszą kawy.

A co lubią? My już wiemy: Szybkość, Wygodę, Fun i zakupy w aplikacji mobilnej

Sprawdź 8 rzeczy, które sprawią, że Twój e-commerce będzie zarabiał więcej niż konkurencja:

1. Szybkość działania

Zróbmy sobie powrót do przeszłości. Przenieśmy się do czasów, gdy Internet był nowinką, ale już na tyle przydatną, że znosiliśmy to przydługie łączenie się naszego komputera z linią telefoniczną. Wszystko po to, aby następnie czekać kolejne minuty na wgranie się całej strony internetowej… Masz dość na samą myśl? No pewnie!

Wraz z większymi możliwościami technologicznymi, rosną oczekiwania użytkowników. Permanentnie. Poprzeczki tych wymagań nie da się już obniżyć – niezależnie od tego czy mówimy o pokoleniu millenialsów, czy też o młodych pokoleniach, które nie wiedzą, czym był „powolny internet”.

Raport Deloitte „Milliseconds Make Millions” podsumowuje jasno: szybkość aplikacji przekłada się bezpośrednio na zyski. Poprawa szybkości ładowania o 0,1 s konwertowała na 10% więcej zysku w przypadku obszaru retail.

Tworząc własną aplikację mobilną e-commerce, upewnij się, że technologie, które ją budują, są superwydajne już teraz oraz że pozostaną szybkie nawet przy dużym ruchu użytkowników. Taką technologią do budowy aplikacji mobilnych jest Flutter, o którym więcej dowiesz się tutaj.

2. Szybka rejestracja i logowanie, aby rozpocząć zakupy natychmiast, gdy tego chcę

Szybka rejestracja stała się normą wśród dojrzałych aplikacji mobilnych. Zamiast tworzenia nazwy użytkownika, wymyślania hasła, weryfikacji e-mailowej, obecnie mamy możliwość stworzenia profilu użytkownika, dzięki integracji z popularnymi serwisami: Google, Facebook, Apple itp. Sprawdź, skąd pochodzą Twoi użytkownicy i pozwól im na rejestrację tym kanałem.

Zwróć również uwagę na to, by aplikacja mobilna zapamiętała Twoje dane do logowania. Po uruchomieniu jej na smartfonie powinna już zawsze automatycznie traktować Cię, jako zalogowanego użytkownika, eliminując konieczność ponownego logowania. Szczególnie aplikacje webowe i PWA mają problem z wygasaniem sesji i wylogowywaniem. Zwróć szczególną uwagę, by Twoja apka  nie miała z tym problemu.

3. Szybkie metody płatności, czyli minimum wysiłku dla nowoczesnego użytkownika

Jednym z głównych wyzwań w e-commerce jest przeciwdziałanie porzucaniu koszyków zakupowych. Moment dokonania płatności w sklepie online jest najbardziej newralgicznym krokiem podczas całego procesu zakupowego. Warto zatroszczyć się o zminimalizowanie wysiłku, jaki kupujący musi włożyć w ten ostatni etap, oferując wygodne sfinalizowanie transakcji.

Szybkie metody płatności to nie tylko użycie karty kredytowej, debetowej, ekspresowe przelewy bankowe, BLIK, czy PayU. Obecnie Apple Pay i Google Wallet to „must have” każdej apki zakupowej.

4. Recenzje dla pewności zakupu i zwiększenia lojalności

Pozwalając użytkownikom dodawać komentarze, oceny produktu oraz zdjęcia po zakupie, przyczyniasz się do obniżenia poczucia niepewności, które może wynikać z wielu pytań i wątpliwości konsumenta, m.in.:

  • Czy ten produkt będzie pasował na osobę o niskim wzroście?
  • Jak wygląda ten kolor w innym świetle?
  • Jakie stylizacje pasowałyby do tego produktu?
  • Jak ten produkt zachowuje się po wielu godzinach używania?
  • Czy ktoś już w ogóle to kupił?

Recenzje to nie tylko sposób na rozwianie obaw użytkownika, ale również na zbudowanie zaufania do całej marki, zwiększenie lojalność i zadowolenia użytkownika, który może poczuć, że jego opinia ma realne znaczenie. Widok recenzji innych kupujących to także przykład „dowodu społecznego” – ludzie są bardziej skłonni do zakupu, jeśli widzą, że już ktoś to zrobił.

Popatrzmy na statystyki: według raportu Power of Reviews 2023, aż 93% kupujących uważa, że treść opinii ma decydujący wpływ na zakup, natomiast niemal połowa ankietowanych (45%) w ogóle nie kupi produktu, który nie posiada recenzji.

Recenzja może stać się elementem gamifikacji, gdzie dodanie opinii przekłada się na benefity punktowe dla użytkownika.

 

5. Gamifikacja, aby Twoi użytkownicy utrzymali zaangażowanie z marką

Ludzie zawsze będą poszukiwać różnych form rozrywki i rywalizacji. Aplikacje mobilne mogą z powodzeniem wykorzystać ten fakt i wprowadzić elementy  grywalizacji, aby zwiększyć częstotliwość i wielkość zakupów.

Czy to w ogóle działa? Zdecydowanie tak! Zobacz, jak już teraz robią to inni:

KFC Shrimp Attack  – prosta gra wypuszczona na rynek japoński, której celem biznesowym było zaznajomienie konsumentów z nowym produktem. Poprzez obronę “zamku KFC” przed krewetkami (głównym składnikiem nowej pozycji w menu), użytkownicy wygrywali vouchery do wykorzystania w lokalach KFC w Japonii. Wyniki były imponujące: prawie 200 tys. unikalnych graczy, 22% z nich odebrało swoje nagrody w fizycznych lokalizacjach, a KFC na tamtym rynku zanotowało wzrost zysków o 106% niż w poprzednim roku.

Zdrapka  aplikacji LIDL – wirtualny odpowiednik losu ze zdrapką, w którym użytkownicy wygrywają indywidualne rabaty

Shakeomat Biedronki – prosta gra, która pozwala za pomocą potrząsania telefonem codziennie wylosować nowy produkt z atrakcyjnym rabatami

Piniata – prosta gra, w której należy rozbić tytułową piniatę, aby wylosować  kupon rabatowy do wykorzystania w sklepie  Żapka

Żabu XR – opieka nad wirtualnym zwierzątkiem. Dzięki osiąganiu nowych poziomów w jego rozwoju, użytkownik dostaje nagrody, punkty, zniżki.

6. AR – element funu dla rozpoznawalności marki oraz większej pewności w doborze produktu

Dlaczego użytkownicy kochają AR? AR is fun! Ludzie są z natury ciekawi i szukają nowych doznań. Funkcjonalność rozszerzonej rzeczywistości w aplikacji e-commerce spełnia tę potrzebę, dostarczając rozrywkę, a przy tym budując rozpoznawalność marku lub produktu. Dzieje się tak dlatego, że lepiej zapamiętujemy sytuacje nietypowe, zaskakujące (”Widzę w telefonie buta, którego tak naprawdę nie ma!”) niż codzienne, zwykłe (“Oglądam zdjęcia butów w sklepie internetowym.”). Dodajmy do tego fakt, że klientami staje się pokolenie Z, które jest chętne eksplorować wszelkie nowinki technologiczne.

Marki często wzbogacają swoje aplikacje o funkcjonalność AR, oferując możliwość wizualizacji produktu jeszcze przed zakupem. Przykładem takich towarów mogą być produkty beauty (kosmetyki do makijażu, farby do włosów), biżuteria, obuwie, odzież, a nawet meble.

Dzięki funkcji AR w telefonie łatwo sprawdzimy, jak  dany produkt będzie prezentował się w rzeczywistości, zanim zdecydujemy się na zakup.

Dobry AR to taki, który wyświetla się płynnie, nie zacina i działa na wszystkich urządzeniach mobilnych (iOS i Android). Upewnij się, że technologia, którą wybierasz zapewnia dobre wrażenia dla użytkownika.

7. Pomoc Eksperta – pewność dobrego wyboru dla użytkownika

Dzielenie się wiedzą i poradami jest doceniane przez kupujących, którzy często mogą czuć się przytłoczeni różnorodnością asortymentu sklepu. Dostęp do wiedzy eksperckiej może pomóc użytkownikom w podejmowaniu bardziej świadomych decyzji. Jest to szczególnie cenne w wyspecjalizowanych dziedzinach, takich jak sport, farmacja, zwierzęta domowe i dietetyka, gdzie właściwe wybory mogą znacząco wpłynąć na rezultaty. Jest to kolejny sposób na to, by zmniejszyć poczucie niepewności zakupowej potencjalnego klienta oraz pomóc mu zbudować  lojalną relację z marką.

Coraz częściej sklepy e-commerce to nie tylko miejsca dokonywania transakcji, lecz portale  eksperckie, wzbogacone o takie funkcjonalności jak:

  • chat ze specjalistą, który dobierze odpowiedni produkt, lub pomoże rozwiązać problem z danej dziedziny
  • blog specjalistyczny, w którym oprócz przekazywania wiedzy, można również promować produkty ze swojego sklepu
  • możliwość uczestniczenia w webinarach z ekspertem, dzięki czemu Twoja marka zyska zaufanie i lojalność
  • instruktaże, np. związane z montażem i serwisowaniem sprzętu sportowego, czy  mebli.

Funkcjonalności te będą idealne dla marek, które chcą budować swoją pozycję rynkową jako eksperta w danej dziedzinie.

8. Wyszukiwanie głosowe – wygodny odpoczynek dla… młodych kciuków

Ta funkcjonalność jest uwielbiana przez młodszych użytkowników. Pokolenie Z w naturalny sposób wynajduje sposoby, aby ułatwić sobie życie. Jednym z nich jest wyszukiwanie głosowe zamiast klikania w małą klawiaturę smartfona. Umożliwiając i jasno komunikując możliwość wyszukiwania głosowego, dajesz użytkownikom wygodę, szybkość i satysfakcję. Jest to kolejna funkcjonalność, która ulepsza doświadczenie użytkownika.

Czy to nie chwilowa moda? Z pewnością nie. Przewiduje się, że popularność wyszukiwania głosowego będzie tylko rosnąć i do znanych już wszystkim Asystenta Goolge,  Alexy i Siri zapewne dołączą kolejne. Dlatego już dziś warto zainteresować się tym tematem.

Kto w latach 90-tych oglądał serial “Nieustraszony” z Davidem Hasselhoffem w roli głównej, z pewnością zazdrościł głównemu bohaterowi auta, z którym można było prowadzić rozmowę. Dziś każdy może powiedzieć “Hey Siri” i korzystać z futurystycznej niegdyś funkcjonalności. Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji możemy spodziewać się coraz lepszych zastosowań wybierania głosowego. Warto więc śledzić trendy.

Podsumowanie

Żeby wygrać wyścig o klienta, nie można stać w miejscu. W 2024 roku sklep internetowy w przeglądarce nie wystarczy. Wartość zakupów w aplikacjach mobilnych roście z roku na rok, bo tam jesteśmy w stanie dostarczyć najlepsze doświadczenie z zakupów tj. szybkość, płynność, wygodę i zapamiętanie preferencji użytkownika. To jest must have każdej mobilnej aplikacji zakupowej. Jeśli to już masz, nie zatrzymuj się. Mini gry, wyszukiwanie głosowe, konsultant w aplikacji to kolejne rzeczy, które pomogą stać się Twojemu sklepowi liderem w swoim segmencie.

Jeżeli zastanawiasz się, jak powinna być zbudowana aplikacja mobilna dla Twojego sklepu, zamów bezpłatną rozmowę z ekspertem.

WARTO PRZECZYTAĆ:

Zaplanuj swoje podróże i odkryj piękno miejsc z pomocą drona
Drony stały się obecnie na tyle popularne, że ich użycie podczas podróży nikogo nie dziwi. Nie trzeba bowiem regularnie publikować materiałów w mediach społecznościowych, aby
Szczupła produkcja: Klucz do efektywności i konkurencyjności przedsiębiorstw
W świecie stale rosnącej konkurencji i szybkich zmian technologicznych przedsiębiorstwa stale poszukują innowacyjnych sposobów zwiększenia swojej efektywności i konkurencyjności. Jedną z kluczowych koncepcji, które w
Laptopy dla każdego użytkownika – przegląd
Rynek laptopów przynosi cykliczne zmiany odczuwalne dla użytkowników. Odświeżanie wersji oprogramowania i wprowadzanie nowych rozwiązań technologicznych sprawiają, że do dyspozycji masz wiele wariantów tylko na
Udostępnij

Administrator

Nasza redakcja składa się z zapalonych pasjonatów gamingu i technologii. Każdy ma swoją niszę, dzięki czemu razem możemy zaproponować Wam szeroki przekrój eksperckich materiałów. Dzielimy się najświeższymi wiadomościami, recenzjami i poradami, aby nasi czytelnicy byli na bieżąco z tym, co najważniejsze w świecie techu i gier.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *