W latach 2020-2021 polski rynek e-commerce mierzył się z pandemią, niepewnością, zamykaniem szeregu biznesów i… prężnym rozwojem sprzedaży online. Kolejne lata przyniosły inflację, zmiany gospodarcze, a także rozwijającą się konkurencję, która nie chce wrócić do sprzedaży stacjonarnej. Bez wątpienia ostatnie lata były przełomowe i trudne dla każdego polskiego e-commerce. Zwłaszcza jeśli ten nie był gotowy na tak duże zmiany pod kątem biznesowym, finansowym i społecznym (w tym dot. upodobań konsumenckich). Sytuacja ta kolejny raz udowodniła, że prowadząc sklep internetowy, kluczowe jest śledzenie trendów i wykorzystywanie nowych rozwiązań, które pozwolą zmierzyć się z licznymi, nierzadko zaskakującymi, wyzwaniami.

E-commerce w Polsce

Szacuje się, że w Polsce istnieje ponad 55 tysięcy sklepów internetowych. Od 2013 roku ich liczba stopniowo rośnie, odpowiadając tym na potrzeby klientów, którzy coraz chętniej odwiedzają e-sklepy. Wzrost ten zauważalny jest zwłaszcza w ostatnich latach – 29% respondentów wskazało bowiem, że po pandemii COVID-19 zdecydowanie częściej kupuje online (raport CBRE „Trendy w omnichannel w Polsce”). Ten sam raport wskazał m.in., że 75% respondentów kupuje online raz w miesiącu, 13% ankietowanych realizuje zakupy online co najmniej 2-3 razy w tygodniu, a 14% – raz w tygodniu.

Dodatkowo raport PwC wskazał, że:

  • w 2027 roku wartość rynku e-commerce w Polsce wynieść może nawet 187 mln złotych,
  • aż 54% wzrostu dotyczyć będzie e-sklepów z branży: moda, elektronika i zdrowie,
  • według prognoz w latach 2021-2027 rynek e-commerce w Polsce będzie wart o 94 mln złotych więcej.

Wartości te pozwalają wysnuć wniosek, że e-commerce może w przyszłości stać się filarem sprzedaży, co bez wątpienia namnaża szereg wyzwań, ale także – nowych perspektyw.

Jakie nowe wyzwania czekają e-commerce’y w Polsce?

Sklepy internetowe od lat zmagają się z licznymi wyzwaniami. Wśród tych najczęściej wymienianych pojawia się presja czasu, konieczność prowadzenia rzetelnej obsługi klienta, optymalizowania kosztów czy śledzenia trendów. Wśród tej pokaźnej listy, na skutek zmian po 2020 roku, pojawiły się także inne, zupełnie nowe wyzwania, na które warto już teraz zareagować.

  1. Wysoka inflacja. Zmiany polityczne i gospodarcze – wynikające zarówno z pandemii, jak i działań wewnętrznych – sprawiają, że sklepy zmierzają się z rosnącymi cenami transportu, paliw, wynajmu magazynów itd. Jednocześnie klienci nie chcą płacić więcej za towary, które znają i używają od lat. Eksperci jednogłośnie twierdzą, że to podwyższona inflacja będzie miała kluczowe znaczenie dla rozwoju (lub bankructwa) sklepów internetowych. Pierwsze zmiany zaobserwujemy już w 2023 roku, kiedy to sklepy będą musiały znaleźć kompromis pomiędzy oczekiwaniami konsumentów, a opłacalnością prowadzonego biznesu.
  2. Nowe technologie. Nieustannie obserwujemy rozwój nowych technologii, które mają na celu budować lepsze doświadczenia zakupowe, wspierać procesy wewnętrzne i odciążać z czasochłonnej pracy, która wynika z rosnącego popytu. Szacuje się, że głównym wyzwaniem dla e-biznesów będzie zapoznanie się z tymi technologiami – ze szczególnym wskazaniem na procesy logistyczne, które mają skrócić czas realizowania i dostarczania zamówień.
  3. Starcie pokoleniowe. Na rynku konsumentów – oprócz najaktywniejszych milenialsów – pojawi się także generacja Z, która lada chwila stanie się głównym odbiorcą wielu sklepów i usług. Młodzi konsumenci nastawieni są na zakupy cyfrowe, przez co mianuje się ich grupą ‘digital native’.

ERP dla sklepów internetowych

ERP – ang. enterprise resource planning – jako metoda efektywnego zarządzania zasobami przedsiębiorstwa, obejmuje szereg obszarów w e-commerce. Mowa tu o m.in. finansach, kadrach, magazynie, łańcuchu dostaw oraz obsłudze klienta (obszar CRM). Jako system informatyczny pozwala na integrowanie ze sobą poszczególnych obszarów w taki sposób, aby te uzupełniały się i ze sobą współpracowały. W tym też celu powstała aplikacja Dynamics 365 Commerce.

System ERP dla e-commerce to:

  • sprawne kontrolowanie finansów w e-biznesie,
  • automatyzacja szeregu procesów – również tych logistycznych i sprzedażowych,
  • organizowanie i grupowanie danych o dużym wolumenie,
  • minimalizowanie ryzyka strat i błędów,
  • wsparcie w zakresie zarządzania różnymi działami,
  • możliwość błyskawicznego lokalizowania towarów na półkach magazynowych,
  • kontrolowanie obrotu w magazynie,
  • szybsza kompletacja zamówień,
  • odpowiadanie na trendy w branży,
  • prognozowanie i stawianie nowych celów sprzedażowych.

Microsoft Dynamics 365 Commerce

Microsoft Dynamics 365 Commerce( https://www.anegis.com/produkty-microsoft/dynamics-365-for-sales) to aplikacja, która została zaprojektowana z myślą o realizowaniu spersonalizowanych zakupów w kanałach cyfrowych. Docelowo więc narzędzie to ma na celu pomóc w m.in. budowaniu e-commerce, w docieraniu do nowych klientów, optymalizowaniu czasu pracy, planowaniu kosztów itd. Wszystko to odbywa się z wykorzystaniem wyższej technologii, w tym AI.

[1] Anegis.com
[2] Raport PWC „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027”
[3] Raport CBRE „Trendy w omnichannel w Polsce”).

WARTO PRZECZYTAĆ:

neonet Neonet zamknął pierwszy sklep. Czy to oznacza koniec sieci?
Duża sieć, zmagająca się z problemami, właśnie zamknęła swój pierwszy sklep w Bielsku-Białej. Chodzi oczywiście o Neonet. Co było powodem? Zdradzamy szczegóły! Zamknięcie sklepu jest
neonet Neonet upada? Sieć sklepów zmaga się z problemami
Jaka przyszłość czeka Neonet? Sieć sklepów Neonet wydała oświadczenie o złożeniu w sądzie wniosków o restrukturyzację, a gdy ta się nie powiedzie – o ogłoszenie
Ciekawym sposobem na biznes w sieci jest platforma B2B czyli innymi słowy własna hurtownia internetowa. Jej założenie może się wydawać skomplikowane, jednak istnieje wiele nowoczesnych rozwiązań, które w znacznym stopniu usprawniają ten proces. Jak założyć hurtownię internetową?
Internet to bardzo popularne narzędzie oferujące swoim użytkownikom wiele ciekawych możliwości. Między innymi za pośrednictwem Internetu można wykonywać różne usługi lub prowadzić sprzedaż produktów. Ciekawym
Udostępnij

Administrator

Nasza redakcja składa się z zapalonych pasjonatów gamingu i technologii. Każdy ma swoją niszę, dzięki czemu razem możemy zaproponować Wam szeroki przekrój eksperckich materiałów. Dzielimy się najświeższymi wiadomościami, recenzjami i poradami, aby nasi czytelnicy byli na bieżąco z tym, co najważniejsze w świecie techu i gier.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *