Zbieranie informacji o słowach kluczowych, na które strona już się wyświetla bądź chcemy, żeby się wyświetlała, to podstawa pracy wielu marketingowców, w tym w szczególności specjalistów SEO i PPC, a także copywriterów. Szczególnie istotną informacją jest to, jak często dane słowo bądź słowa są wyszukiwane.
Pozwala to jasno określić, na których z nich warto się skupić, a które nie są warte zainteresowania. W tym artykule chcielibyśmy objaśnić Wam, w jaki sposób można szybko i łatwo uzyskać informacje o częstotliwości wyszukiwani słów kluczowych (i nie tylko) przy pomocy narzędzia Marketing Miner. Zapraszamy!
Sprawdzanie wolumenu wyszukiwania słów kluczowych – tutorial krok po kroku
Pierwszym krokiem na drodze do skorzystania z narzędzia Marketing Miner jest oczywiście stworzenie konta. Wystarczy w tym celu wejść na stronę internetową firmy i nacisnąć na przycisk „Create Account”, po czym wprowadzić adres e-mail i hasło. Można także zarejestrować się przy pomocy konta Google.
Co ważne, do rejestracji nie jest wymagane podanie danych płatniczych. Twórcy udostępnili kilka wariantów subskrypcji, w tym wariant darmowy, który pozwala wypróbować możliwości Minera bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów.
Aktualnie samo narzędzie nie jest dostępne w języku polskim, a jedynie w angielskim (oraz czeskim i słowackim). Jednak bez obaw – jego twórcy zgromadzili dane dotyczące 29 milionów słów kluczowych z Polski z wolumenem wyszukiwania większym niż 3, więc jak najbardziej program ten nadaje się do wykorzystania w naszym kraju.
Żeby rozpocząć, wystarczy wpisać w pole oznaczone „Insert keyword, domain or URL…” słowo kluczowe, dla którego chcemy sprawdzić częstotliwość wyszukiwania, po czym naciśniemy Enter.
Możecie wypróbować to narzędzie z poziomu naszego artykułu. Wystarczy, że wpiszecie swoje zapytanie w okienko poniżej i naciśniecie przycisk „Analyze”, a zostaniecie przeniesieni do strony z wynikami Marketing Minera.
Zostaniemy błyskawicznie przeniesieni do rezultatów naszego zapytania. Na samej górze zobaczymy oszacowaną częstotliwość wyszukiwania, a także CPC, czyli prawdopodobny koszt za kliknięcie reklam, które wyświetlałyby się na to słowo kluczowe.
CPC podawane jest w złotówkach, dzięki czemu narzędzie to jest użyteczne dla marketingowców zajmujących się reklamami Google Ads.
Bardzo istotną sekcją, jeśli chodzi o częstotliwość wyszukiwania, jest sekcja „Trends”. Pokazuje ona, jak częstotliwość ta zmieniała się w ciągu ostatnich 12 miesięcy, możemy więc łatwo zauważyć, czy dane słowo kluczowe zyskuje na popularności, traci na niej czy utrzymuje się na stabilnym poziomie.
Po najechaniu myszką na któryś ze słupków symbolizujących miesiące, wyświetli nam się informacja o szacowanym wolumenie wyszukiwania w tamtym czasie.
Marketing Miner dostarcza także sugestii nowych słów kluczowych
Sprawdzanie częstotliwości wyszukiwania danego słowa kluczowego, czyli keyword search volume, to tak naprawdę tylko czubek góry lodowej możliwości tego narzędzia. Można za jego pomocą także łatwo odkrywać nowe słowa kluczowe, wraz z kluczowymi informacjami na ich temat, w tym wolumenem wyszukiwania, ale nie tylko.
Na początek musimy, tak jak w poprzedniej instrukcji, wkleić na stronie głównej jakieś ogólne słowo kluczowe związane z usługami czy produktami, które chcemy promować.
Jeśli zjedziemy w dół strony z informacjami o wolumenie wyszukiwania, znajdziemy sugestie innych słów kluczowych związanych z tym, które wpisaliśmy. Na początku pojawia się informacja o ilości sugestii, ich łącznej częstotliwości wyszukiwania i średnim CPC.
Domyślnie wyniki są posortowane po wolumenie wyszukiwania, więc te najpopularniejsze znajdziemy na szczycie listy. Dla wygody obok słowa kluczowego od razu widzimy wolumen wyszukiwania, CPC, zmianę w wolumenie wyszukiwania na przestrzeni ostatniego roku wyrażoną w procentach, a także popularność słowa w poszczególnych miesiącach roku.
Tutaj warto od razu odpowiedzieć na pytanie, jak łatwo i szybko pozyskać za pomocą Marketing Minera tzw. long tail keywords, czyli słowa kluczowe z długim ogonem, a więc po prostu dłuższe i bardziej konkretne. Możemy na przykład nacisnąć na strzałkę obok „search volume”, lista zaczynała się od mniej popularnych słów i tam wyszukać wyrażenia dłuższe.
Wiele słów kluczowych z długim ogonem to pytania, które omówimy poniżej, więc można je znaleźć wykorzystując również tę funkcję.
Trzy kluczowe kategorie – pytania, słowa kluczowe zyskujące na popularności i nowe
Oprócz domyślnie otwierającej się zakładki z sugestiami, Marketing Miner oferuje także trzy inne, które można wybrać po lewej stronie ekranu. Są to pytania, słowa kluczowe zyskujące na popularności i nowe słowa kluczowe.
W zakładce „Questions” mamy wyłuskane wszystkie słowa kluczowe mające formę pytań, a więc takie, które zawierają zwroty „jak”, „ile”, „kiedy”, „gdzie” i nie tylko.
Z kolei w sekcji „Trending keywords” znajdziemy takie, które zanotowały ogromny wzrost popularności z roku na rok (powyżej 100%).
„New keywords” to słowa kluczowe, które wcześniej nie były wyszukiwane wcale lub prawie wcale, a nagle zaczęły się pojawiać w zapytaniach użytkowników.
Jak widać, dostępnych opcji jest sporo – każdy marketingowiec powinien więc być w stanie znaleźć coś dla siebie. Mamy nadzieję, że udało nam się je wystarczająco wyczerpująco omówić!
WARTO PRZECZYTAĆ: