Reklamy bywają irytujące, a nie brakuje ich na Facebooku czy Instagramie. Niestety nie ma co liczyć na to, że całkowicie znikną z platform społecznościowych, choć pojawiła się szansa, że jeśli zapłacisz, nie będziesz musiał ich oglądać. Meta planuje bowiem wprowadzić opcję płatnej subskrypcji w zamian za brak reklam.
Prywatność w platformach Meta za odpowiednią cenę
Informacje o planach Mety wyszły na jaw już kilka tygodni temu, ale dopiero niedawno dowiedzieliśmy się, ile będzie trzeba zapłacić za brak reklam na Facebooku i Instagramie. Nie mamy tutaj zbyt dobrych wieści, bowiem kwoty nie należą do najniższych.
Zgodnie z doniesieniami przekazywanymi przez The Wall Street Journal, aby pozbyć się reklam na FB lub IG na komputerze będzie trzeba zapłacić 10 euro, czyli 46 złotych. Jeśli zdecydujesz się je wyłączyć na więcej niż jednym koncie, za każde dodatkowe konto zapłacisz 6 dolarów. Więcej zapłacą użytkownicy urządzeń mobilnych – 13 euro, czyli 60 złotych (wyższa cena wynika z konieczności opłacenia kosztu prowizji, którą pobiera m.in. Google za dokonywanie zakupów w sklepie).
Taka płatność będzie pobierana co miesiąc, więc jeśli bardzo irytują Cię reklamy na Facebooku i Instagramie oraz zdecydujesz się na ten „luksus”, zapłacisz od 550 do nawet 720 zł rocznie!
Co na to Meta?
Rzecznik Mety, Matt Polland, dopiero niedawno odniósł się ogólnikowo do całej sprawy. Jednak nie zaprzeczył ani nie potwierdził powyżej przedstawionych informacji. W jego wiadomości e-mailowej można przeczytać:
Meta wierzy w wartość bezpłatnych usług, które są wspierane przez spersonalizowane reklamy. Jednakże w dalszym ciągu badamy możliwości zapewnienia zgodności ze zmieniającymi się wymogami regulacyjnymi. W tej chwili nie mamy nic więcej do przekazania.
Abonament jest odpowiedzią na otrzymywane kary
Opcja płatnej subskrypcji ma być odpowiedzią Meta Platform na oczekiwania, które mają europejscy regulatorzy zajmujący się ochroną danych osobowych.
Nie każdy wie, że Meta otrzymuje co jakiś czas kary m.in. za zmuszanie użytkowników do akceptowania spersonalizowanych reklam. Mimo to wciąż rośnie liczba użytkowników aplikacji takich jak np. Facebook, Messenger czy Instagram – niedawno informowaliśmy, że liczba aktywnych użytkowników Mety przekroczyła 3 miliardy!
Powróćmy jednak do kar – w 2023 roku na koncern została nałożona kara w łącznej wysokości 390 mln euro (za naruszenie zasad prywatności danych UE na FB musi zapłacić 210 mln euro i za to samo przewinienie na IG – 180 mln). Nieco wcześniej podmioty zarządzane przez Marka Zuckerberga zostały ukarane przez Komisarza ds. Ochrony Danych kolejną dużą karą mającą związek z opublikowaniem nazwisk, adresów e-mailowych i numerów telefonów aż 533 milionów użytkowników FB na forach hakerskich.
Wszystko wskazuje na to, że niedługo opcja płatnej subskrypcji zostanie wprowadzona i będzie dostępna tylko w Europie. Co o niej myślicie? Skorzystacie z niej? Ile bylibyście w stanie zapłacić za święty spokój od reklam? Dajcie znać!
WARTO PRZECZYTAĆ: