Napisz do nas

TechPolska.pl

Znajdziesz nas

Jakiś czas temu było głośno o tym, że Apple umożliwiło wyłączenie śledzenia zachowania użytkownika przez aplikację. Takiej opcji nie oferowało Google (a jedynie możliwość np. zresetowania swojego indywidualnego identyfikatora użytkownika), ale niedługo ma się to zmienić. Wszystko wskazuje, że już niedługo stanie się to możliwe dla użytkowników systemu Android 12.

Identyfikatory użytkownika staną się opcjonalne jeszcze w tym roku

W pierwszej kolejności warto wyjaśnić, jak obecnie działa śledzenie aktywności użytkownika przez aplikację. Każdemu urządzeniu przypisywane jest specjalne ID, które służy do agregowania danych na temat danej osoby. Dane te są oczywiście anonimizowane (nie ma w nich imienia i nazwiska czy numeru telefonu użytkownika), natomiast pozwalają niekiedy bardzo precyzyjnie kierować do kogoś reklamy, na przykład remarketingowe.

Z maila, którego Google wysłało do deweloperów, jeszcze w tym roku pojawi się możliwość ukrycia swojego ID, dzięki czemu aplikacja nie będzie mogła powiązać nas z konkretnymi preferencjami i cechami. Pod koniec tego roku rozpocznie się też proces udostępniania systemu Android 12, aczkolwiek w przypadku niektórych urządzeń może on być dostępny dopiero w 2022.

Nie wiadomo jeszcze, czy opcja wyłączenia identyfikatora użytkownika będzie domyślnie włączona, wyłączona czy przy uruchomieniu aplikacji będzie się pojawiało pytanie w tym zakresie.

W ramach aktualizacji usług Google Play pod koniec 2021 r. identyfikator wyświetlania reklam zostanie usunięty, gdy użytkownik zrezygnuje z personalizacji za pomocą identyfikatora wyświetlania reklam w ustawieniach Androida.

Wszelkie próby uzyskania dostępu do identyfikatora spowodują otrzymanie ciągu zer zamiast identyfikatora. Aby pomóc deweloperom i dostawcom usług reklamowych/analitycznych w staraniach o zapewnienie zgodności i uszanować wybór użytkownika, będą oni mogli otrzymywać powiadomienia o rezygnacji. – Google

Zmiana dotyczy nie tylko ID Google

Jeśli użytkownik zdecyduje się wyłączyć śledzenie przez aplikacje, nie tylko deweloper nie będzie miał dostępu do ID reklamowego Google, ale też nie będzie mógł zastosować swoich własnych, alternatywnych metod śledzenia i zapisywania aktywności użytkownika w celach reklamowych.

Niedługo po włączeniu podobnej opcji na iOS z śledzenia zdecydowało się wypisać aż 87% użytkowników. Można spodziewać się, że w tym wypadku będzie podobnie.

Podoba Wam się, że Google zdecydowało się wdrożyć taką zmianę? Myślicie, że było to podyktowane chęcią “nadążenia” za Apple, czy może taka opcja pojawiłaby się nawet, gdyby wcześniej nie wprowadzono jej na iOS? Koniecznie dajcie znać w komentarzach, co myślicie na ten temat!

Share:

administrator

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *